PRIJAVA ISKLJUČIVO ZA ŠKOLEPrijava moguća na jednu radionicu istovremenoProgram se sastoji od 4 različite radionice na temu DNA i genetike koje se izlažu na više razina složenosti:RADIONICA 1: DNA detektiv - primjena DNA barkodiranja u animalnoj forenzici.RADIONICA 2: Poigrajmo se s DNA – struktura i uloga DNA za najmlađeRADIONICA 3: DNA molekula – struktura i izolacija DNA RADIONICA 4: Genetika – znanost o nasljeđivanjuRadionice će se održavati u listopadu, studenom i prosincu 2024. u prostoru Hrvatskog prirodoslovnog muzeja pri čemu će korisnici koristiti i prostor i opremu novouređenog DNA laboratorija, kao i multimedijalne izloške novog stalnog postava Muzeja. Radionice traju najviše dva sata i mogu obuhvatiti 25 sudionika, a profesori mogu odabrati radionicu koja im se čini najzanimljivija kao nadopuna redovnom školskom programu. Termin održavanja radionice po dogovoru.Plan i vrsta aktivnosti te metodologija dani su u detaljnom opisu svake radionice iz ciklusa: putem multimedijalnih prezentacija i digitalnih sadržaja, modela, brižno osmišljenih DNA igara, jednostavnih pokusa i simulacije rada u DNA laboratoriju korištenjem „prave“ opreme osnovni cilj programa je poučiti/razjasniti što je to DNA, čemu služi i kako je nasljeđujemo, dati doprinos popularizaciji prirodoslovlja te pružiti nadgradnju nastavnom programu za učenike osnovnih i srednjih škola. Uz sudjelovanje iskusne muzejske savjetnice pedagoginje, dr. sc. Renate Brezinščak, ove visoko specijalizirane radionice vodi viša kustosica dr. sc. Martina Podnar Lešić (viša znanstvena suradnica) s dugogodišnjim iskustvom u genetičkim istraživanjima i primjeni različitih molekularno bioloških tehnika te programima popularizacije znanosti.***DETALJAN OPIS PROGRAMARADIONICA 1: DNA detektiv - primjena DNA barkodiranja u animalnoj forenziciKao što su proizvodi u trgovini označeni jedinstvenim barkodovima, tako DNA barkod predstavlja slijed nukleotidnih baza u odabranom fragmentu DNA molekule i razlikuje se kod različitih životinjskih vrsta. Zato, ako tu regiju umnožimo i „pročitamo“, možemo zaključiti o kojoj životinji se radi čak i kad na raspolaganju imamo samo minimalne ostatke tkiva. DNA barkodiranje tako nalazi primjenu u kontroli hrane životinjskog podrijetla ili razotkrivanje krivolova i krijumčarenja zaštićenih vrsta.Radionica se sastoji od multimedijalne prezentacije te rješavanja „slučaja“ iz animalne forenzike simulacijom metodologije DNA barkodiranja uz korištenje prave laboratorijske opreme i pretraživanja banke gena. Radionica započinje animiranom prezentacijom na temu "Što je to DNA, kako izgleda, gdje se nalazi, čemu služi i kako je proučavamo." Nakon toga sudionicima se predstavlja „slučaj“. Na carini je zaplijenjeno nekoliko vrsta tradicionalnih medicinskih pripravaka podrijetlom iz istočne Azije. Poznato je da se u tradicionalnoj kineskoj medicini koriste brojni lijekovi koji u sebi sadrže životinjske sastojke koji se dobivaju, između ostalog, i od ugroženih i zaštićenih vrsta kao što su npr. morski psi, kornjače, tigrovi ili nosorozi. Stoga će sudionici najprije izolirati DNA iz praha u kapsulama, umnožiti DNA barkod regiju PCR reakcijom, poslati uzorke na određivanje slijeda nukleotida („čitanje DNA“), pretražiti banku gena za dobiveni slijed te tako saznati da li kapsule sadrže životinjski materijal i ako da od koje točno životinjske vrste. Uz to posjetitelji dobivaju edukativni listić i problemski zadatak s DNA mozgalicama na temu DNA barkodiranja.
DNA laboratorijPretraživanje banke genaUzrast kojem je program namijenjen:Tri razine složenosti: učenici 8. razreda osnovne škole1. razred srednje školematurantiMjesto i vrijeme održavanja:Hrvatski prirodoslovni muzej, Demetrova 1, Zagreblistopad, studeni, prosinac 2024.Termin radionice dogovara se s voditeljicom.Maksimalni broj sudionika 25.Prijava isključivo za škole na adresu: martin.glavinic@hpm.hr***2) RADIONICA: Poigrajmo se s DNA – tajnom šifrom svih živih bićaPojmovi kao što su DNA, geni, mutacije već odavno nisu rezervirani samo za znanstvenike u molekularno-genetičkim laboratorijima. Djeca se s njima upoznaju već u najranijem djetinjstvu preko različitih crtanih filmova. Iskustva s prethodnih radionica pokazala su nam da djeca nemaju problema s apstraknošću pojma DNA. Njezina se struktura da vrlo lako vizualizirati uz pomoć elemenata u različitim bojama. Za opis baza dovoljna su nam samo 4 slova abecede (A,G, C i T), a pravila njihova sparivanja nalik su na djeci bliske igre slagalica.Cilj ove radionice je naučiti sudionike što je to DNA, kako izgleda, gdje se nalazi i čemu služi. Radionica započinje kratkom animiranom prezentacijom na temu "Što je to DNA" u kojoj, između ostalog, naučimo da DNA imaju sva živa bića, da u njoj piše sve o nama i da se jedna te ista DNA rečenica razlikuje kod različitih životinjskih vrsta. Potom odlazimo u Zoološki postav Muzeja u kojem smo kod tridesetak životinja postavili kartice s realnim DNA sljedovima (opcija na odabir profesorima, alternativa sudionici biraju sliku životinje s odgovarajućom DNA karticom u prostoru radionice). Sudionici izaberu jednu životinju te pomoću upute na kartici izrade dvolančanu DNA narukvicu te se tako zakite tajnom šifrom baš te životinje. Posjetiteljima će se ponuditi i DNA bojalice, križaljke i memorijske kartice te jednostavne animirane DNA igrice koje su dio sadržaja interaktivnog DNA info-pulta i „All-in-one“ računala.DNA narukviceUzrast kojem je program namijenjen:Učenici nižih te 5. do 7. razreda osnovne školeMjesto i vrijeme održavanja:Hrvatski prirodoslovni muzej, Demetrova 1, Zagreblistopad, studeni, prosinac 2024.Termin radionice dogovara se s voditeljicom.Maksimalni broj sudionika - 25.Prijava isključivo za škole na adresu: martin.glavinic@hpm.hrPrijava moguća na jednu radionicu istovremeno***3) RADIONICA: DNA molekulaOsnovni cilj ove edukativne radionice je približiti posjetiteljima molekulu DNA, dugačku tanku nit koja isprepliće sav život na zemlji.Radionice započinju animiranom prezentacijom na temu "Što je to DNA, kako izgleda, gdje se nalazi, čemu služi i kako je proučavamo." Nakon toga sudionicima se u stalnom postavu pokaže i objasni multimedijalni izložak „CENTRALNA DOGMA“ koji zorno prikazuje strukturu i ulogu DNA molekule.Slijedi samostalna izolacija DNA iz banane korištenjem svakodnevnih kućanskih potrepština. U DNA laboratoriju sudionici će moći vidjeti DNA fragmente razdvojene elektroforezom u gelu agaroze.U drugom dijelu radionice posjetiteljima će se ponuditi posebno osmišljene društvene igre i slagalice na temu DNA koje uključuju divovsku DNA slagalicu, igru „Mutacije“, memorijske kartice s ilustracijama laboratorijske opreme i kemikalija, izrada DNA modela od kartona i dvolančanih DNA narukvica prema realnom slijedu, edukativni listić s DNA mozgalicama te interaktivni (ekran osjetljiv na dodir) DNA info-pult i All-in-one računalo s brojnim multimedijskim sadržajima na temu strukture, funkcije i analize DNA. Multimedijalna prezentacijaIzolacija DNA iz banane, DNA info pult i DNA igreUzrast kojem je program namijenjen:Učenici viših razreda osnovne škole, srednja školaMjesto i vrijeme održavanja:Hrvatski prirodoslovni muzej, Demetrova 1, Zagreb listopad, studeni, prosinac 2024.Termin radionice dogovara se s voditeljicom.Maksimalni broj sudionika –25.Prijava isključivo za škole na adresu: martin.glavinic@hpm.hr***4) RADIONICA: GENETIKAOsnovni cilj ove radionice je kroz niz raznolikih aktivnosti približiti posjetiteljima osnovne pojmove genetike i mehanizme nasljeđivanja.Radionica se sastoji od kratke multimedijalne prezentacije (dvije razine složenosti: 8. razred osnovne škole i maturanti) u kojoj na slikovit način pojašnjavamo teme koje će se obraditi na radionici. Nakon toga sudionicima se u stalnom postavu pokaže i objasni multimedijalni izložak „CENTRALNA DOGMA“ koji zorno prikazuje strukturu i ulogu DNA molekule.Slijedi samostalni rad za koji su ponuđene posebno osmišljene igre i aktivnosti:• Igra DNA staza - u ovoj bogato ilustriranoj društvenoj igri sudionici napreduju po DNA stazi odgovarajući na pitanja iz područja genetike. • Igra mutacija – Na koji način mutacije u genima utječu na promjene u fenotipu.• Igra kromosoma: slaganje ljudskog kariograma (pojedinačni oprugani kromosomi na pločicama od forexa, verzije: muški, ženski, Downov sindrom kariotip)• Igra „pridruži dijete roditeljima“– primjeri nasljeđivanja mikrosatelita (ilustrirane kartice) • Igra Pronađi zločinca (ilustrirane kartice) – usporedba DNA profila sumnjivaca i DNA s mjesta zločina (engl. DNA fingerprinting). • Igra Pronađi zločinca (ilustrirane kartice) – prevođenje tragova iz „jezika DNA“ u „jezik proteina“ (transkripcija, translacija).• Igra nasljeđivanja na magnetnoj ploči. Hoće li dijete imati smeđe ili plave oči? (pojednostavljeno nasljeđivanje boje očiju po Mendelu) – slaganje različitih kombinacija roditeljskih alela. • Igra nasljeđivanja kolaž. Kako će izgledati potomak dva različita „čudovišta“ (nasljeđivanje po Mendelu) – nasumični odabir alela odgovornih za različite fenotipske osobine.• Šetnja po stalnom postavu uz kartice „Zanimljivi geni“ (dodatna aktivnost koja se daje na izbor profesorima). Sudionici moraju pronaći izložak u stalnom postavu prikazan na kartici. Izlošci su odabrani na način da zorno prikazuju utjecaj gena na neku osobinu npr. Zašto zmija nema noge? Zašto šišmiši imaju duge noge? Stečeno znanje će se moći provjeriti u touch-screen računalnoj igrici Igra DNA stazaIgra mutacijaIgra kromosomiIgra pronađi zločinca analizom DNAIgre nasljeđivanja (boja očiju, čudovišta) Uzrast kojem je program namijenjen:Učenici 8. razreda osnovne škole / 1. razreda srednje škole i maturanti (dvije razine složenosti)Mjesto i vrijeme održavanja:Hrvatski prirodoslovni muzej, Demetrova 1, Zagreblistopad, studeni, prosinac 2024.Termin radionice dogovara se s voditeljicom.Maksimalni broj sudionika – 25.Prijava isključivo za škole na adresu: martin.glavinic@hpm.hr